Mijlpalen voor de blazer TX 33

Op 11 september jl. beleefde de blazer TX 33 een mijlpaal doordat het schip voor het eerst sinds lange tijd weer op het droge werd gebracht. Op de Oude Rijkswerf Willemsoord in Den Helder werd het maritieme erfgoed behoedzaam door twee hijskranen uit het water getild en op een mammoettruck geplaatst. Vervolgens ging het op transport naar de nabijgelegen restauratieloods van de Oude Rijkswerf die inmiddels in gereedheid was gebracht om het gevaarte te herbergen. De TX 33 past uitstekend in deze gerestaureerde loods, waar bezoekers vanaf een bordes het restauratieproces straks goed kunnen volgen.

Een volgende mijlpaal werd bereikt door de kick off-bijeenkomst van het Comité van Aanbeveling van de Stichting Behoud Blazer. Nu dit comité onlangs zijn volledige samenstelling bereikte, werd het tijd voor een eerste ’actie-palaver’ bij de TX 33. Deze vond plaats op 20 november jl. De samenstelling van Comité is als volgt:
J. Baas, burgemeester gemeente Wieringen;
B. Bruijn, lid Provinciale Staten Noord-Holland;
M. Drijver, achterkleinzoon van de eerste eigenaar van de TX 33;
D. Fokkema, voorzitter Vereniging Botterbehoud;
E. Nijpels, Commissaris van de Koningin in de provincie Fryslan;
J. Staatsen, burgemeester gemeente Den Helder;
J. Zwartveld, directeur Coöp Visafslag Den Helder-Texel.

Ed Nijpels moest vanwege dringende verplichtingen helaas verstek laten gaan en Maarten Drijver was druk met de visvangst op zee. Hij liet zich vertegenwoordigen door zijn vader, Cees Drijver. Bij de bijeenkomst waren ook aanwezig Cees Dekker (FONV) en echtgenote, twee vertegenwoordigers van de Stichting Nautische Monumenten Den Helder en vijf bestuursleden van de Stichting Behoud Blazer (SBB).

Voorzitter Philip Roosegaarde Bisschop hield in het Informatiecentrum van de Oude Rijkswerf een welkomstrede, waarin hij de aanwezigen nog eens het belang schetste van een succesvolle restauratie. De SBB-voorzitter benadrukte dat het Comité van Aanbeveling (CvA) een belangrijke rol kan spelen bij het verkrijgen van de noodzakelijke fondsen. Hij wees op de uitstekende restauratielocatie, de prima samenwerking met de Oude Rijkswerf en de Stichting Nautische Monumenten. Vervolgens kregen de genodigden door middel van de officiële TX 33-Power Point-presentatie de diverse ins en outs van het restauratieproject door de bestuursleden
uitgelegd.
Hierna bracht het gezelschap een bezoek aan de TX 33 die majestueus ligt ’opgebaard’ in de restauratieloods. Het Comité van Aanbeveling kreeg deskundige uitleg over de
restauratie door SBB-bestuurslid Piet Dekker. Met een oorlam werd ter plekke een toast uitgebracht op een succesvol verloop (zie foto).
Tot slot werden tijdens de afsluitende lunch tussen het SBB-bestuur en de leden van het CvA verdere afspraken gemaakt en relevante informatie uitgewisseld.

Frits Bots
Het comité van aanbeveling van de Stichting Behoud Blazer brengt en toast uit op een succesvolle restauratie van de TX 33.


Op de foto v.l.n.r. Kees Drijver, kleinzoon eerste eigenaar TX 33 en vertegenwoordiger van zijn zoon Maarten (lid CvA),
Cees Dekker, Federatie Oud Nederlandse Vaartuigen,
Dirk Fokkema, voorzitter Vereniging Botterbehoud (lid CvA),
J. Zwartveld, directeur Coop Visafslag Den Helder-Texel (lid CvA),
Piet Dekker, bestuurslid Stichting Behoud Blazer,
J. Baas, burgemeester gemeente Wieringen (lid CvA),
B. Bruijn, lid Provinciale Staten Noord-Holland (lid CvA),
J. Staatsen, burgemeester gemeente Den Helder (lid CvA),
Frits Bots, secretaris Stichting Behoud Blazer,
mevrouw Dekker,
Pierre Talloen, voorzitter Stichting Nautische Monumenten Den Helder,
Richard Klaver, bestuurslid Stichting Behoud Blazer,
Philip Roosegaarde Bisschop, voorzitter Stichting Behoud Blazer.