Mijlpalen voor de blazer TX 33Op 11 september jl. beleefde de blazer TX 33 een mijlpaal doordat het schip voor het eerst sinds lange tijd weer op het droge werd gebracht. Op de Oude Rijkswerf Willemsoord in Den Helder werd het maritieme erfgoed behoedzaam door twee hijskranen uit het water getild en op een mammoettruck geplaatst. Vervolgens ging het op transport naar de nabijgelegen restauratieloods van de Oude Rijkswerf die inmiddels in gereedheid was gebracht om het gevaarte te herbergen. De TX 33 past uitstekend in deze gerestaureerde loods, waar bezoekers vanaf een bordes het restauratieproces straks goed kunnen volgen. Een volgende mijlpaal
werd bereikt door de kick off-bijeenkomst van het Comité van Aanbeveling
van de Stichting Behoud Blazer. Nu dit comité onlangs zijn volledige
samenstelling bereikte, werd het tijd voor een eerste ’actie-palaver’
bij de TX 33. Deze vond plaats op 20 november jl. De samenstelling van
Comité is als volgt: Ed Nijpels moest vanwege dringende verplichtingen helaas verstek laten gaan en Maarten Drijver was druk met de visvangst op zee. Hij liet zich vertegenwoordigen door zijn vader, Cees Drijver. Bij de bijeenkomst waren ook aanwezig Cees Dekker (FONV) en echtgenote, twee vertegenwoordigers van de Stichting Nautische Monumenten Den Helder en vijf bestuursleden van de Stichting Behoud Blazer (SBB). Voorzitter Philip
Roosegaarde Bisschop hield in het Informatiecentrum van de Oude Rijkswerf
een welkomstrede, waarin hij de aanwezigen nog eens het belang schetste
van een succesvolle restauratie. De SBB-voorzitter benadrukte dat het
Comité van Aanbeveling (CvA) een belangrijke rol kan spelen bij
het verkrijgen van de noodzakelijke fondsen. Hij wees op de uitstekende
restauratielocatie, de prima samenwerking met de Oude Rijkswerf en de
Stichting Nautische Monumenten. Vervolgens kregen de genodigden door middel
van de officiële TX 33-Power Point-presentatie de diverse ins en
outs van het restauratieproject door de bestuursleden Frits Bots
|
![]() ![]() |